O pagină puţin cunoscută din istoria Evului Mediu

Recent a apărut la Editura Hasefer   o carte de interes pentru istorici şi pentru cititorii, iubitori de istorie, „ Sub semilună şi sub cruce”. Autorul este Mark  Cohen (n. 1943), profesor de Studii despre  Orientul Apropiat la Universitatea din Princeton. Este  considerat un specialist în relaţiile  evreo-musulmane. Cartea se referă  la istoria relaţiilor evreilor în Evul Mediu,  cu  statele şi lumea islamică, la fel şi cu lumea creştină de la începuturi până aproape de zilele noastre. Dacă  lumea creştină a ajuns la a accepta şi a întreţine relaţii normale cu evreii din Israel şi din Diaspora, lumea islamică este   încă divizată în privinţa atitudinii faţă de Israel. Extremismul islamic, care s-a  manifestat latent şi în alte secole, a devenit  un pericol real nu numai pentru Israel, dar şi pentru pacea lumii, începând din anii 60, astăzi fiind la un apogeu cu totul îngrijorător. Rădăcinile antisemitismului islamic  sunt destul de depărtate, deşi mulţi istorici  au ocultat conflicte vechi care au existat din primii ani ai apariţiei islamului ca religie. Spre deosebire de creştinism, care se bazează pe  ideea preluării misiunii „poporului ales” de la vechii evrei la primii creştini şi mai departe la Biserica orientală-ortodoxă şi occidentală-catolică, islamul nu porneşte de la trădarea lui Iisus,  el nu cunoaşte acuzaţia  de deicid, astfel că numai raţiuni politice au putut să conducă la conflicte cu creştinii şi evreii.

Este interesant de ştiut că în secolul XIX, purtătorii antisemitismului în Orientul  Apropiat au fost  arabii creştini, „afacerea de la Damsc”, în care evreii erau acuzaţi de  „omor ritual” a pornit de la aceştia. Se ştie că islamul are drept căpătâi CORANUL, o antologie de citate din zicerile lui Mohamed, dar izvoarele istorice  se află în Vechiul  Testament, adică în Biblia ebraică, astfel că Abraham este considerat părintele  tuturor mahomedanilor, sub numele de Ibrahim. Din Biblie se cunoaşte faptul că primul născut al lui Abraham cu Hagar, slijnica Sarei, se numea Ismail, de unde şi numele care se dă islamicilor, de ismaeliţi.  Nu a existat niciodată un antisemitism teoretic în lumea musulmană. Spre deosebire de romani şi de Biserica creştină care au introdus legi şi au prigonit pe evrei pe motive religioase, în lumea islamică evreii s-au bucurat, cu excepţia unor perioade de exacerbare a naţionalismului şi fanatismului ( de ex. Almoravizii, în Spania), de anumite drepturi, puteau acceda şi la funcţii importantre în statele islamice.  Bazat pe numeroase surse bibliografice, un aparat impresionant de documente, enciclopedii, istorii scrise de autori evrei ( în primul rând, Graetz), creştini, musulmani , Mark Cohen   reuşeşte să ne convingă de faptul că oricare conflict cu lumea islamică nu are motivaţii realiste, nu porneşte de la  o tradiţie duşmănoasă  în esenţă, ci este vorba de  lupta politică şi, desigur, de interese economice. O carte interesantă, mulţumiri  realizatorilor- Viviane Prager, traducerea, V. Auerbach, redactor, Done Stan, grafica, Marius Gheller, tehnoredactarea..

autor Boris Marian