IN MEMORIAM FILIP TĂNASE (18. 09. 1928 – 01. 11. 2010)

Prefaţă

Iată încă o carte menită să ne încânte sufletul, să ne facă mai frumoşi şi să smulgă din veşnicie o clipită mai lungă, prin care numele autorului va supravieţi posteriorităţii încă o vreme. Cartea luiFilip Tănase: Universul nuanţelor în arta cuvintelor, având un titlu cu pretenţii, este un studiu monografic despre propria sa creaţie. Fiind o lucrare de sinteză asupra vieţii artistice bucureştene, un zbor de cuc peste cetate, s-ar cuveni prezentată într-un studiu mai detaliat, dar spaţiul şi timpul nu ne permit, de aceea voi realiza o sinteză a sintezei.

Trăind în lumea intelectuală a Bucureştiului, ajungând la venerabila vârstă de peste 82 de ani, autorul devine un martor al istoriei, prezentând, sau reînviind în faţa noastră fapte, locuri, situaţii uitate sau neştiute de marele public. În calitate de umorist incurabil, de observator şi cronicar al lumii artistice, de moralist şi teoretician al acesteia, de cercetător şi istoric al artelor frumoase, autorul ne oferă o carte de mărturisiri despre propria sa creaţie, dar şi despre mediul artistic de la noi, bogat cu mari valori spirituale, despre condiţia artistului într-un mod ostil şi neprielnic, insensibil la creaţii artistice, fie ele superbe sau unice. De aceea şi cartea aceasta este ca o perlă căzută în mare, ca un meteor luminând în trecere un univers de întuneric.

Autorul, ca om al scrisului, trăitor prin redacţiile ziarelor şi cărţilor din capitală, mişcându-se în mediul artistic ca observator al epocii, evocă după ani şi ani cu nostalgie, în această carte document localuri (“Capşa” şi “Broasca verde”), edituri (“Scena şi Ecranul”), reviste (“Teatru”, “Cinema”, “Flacăra”), cu artiştii respectivi ai condeiului, scenei şi ecranului, imortalizaţi de autor în epigrame şi umor ritmat, în aforisme, maxime şi cugetări personalizate numite “filipisme scurtisme”, deplângând această lume dispărută, a “Micului Paris” dispărut şi el. Iată câteva “filipisme”: “Unii putrezesc în cimitirile eroilor, alţii în fotoliile parlamentarilor, de unde-şi conduc afacerile”. “Unii-s hărţuiţi de viaţa mizeră, alţii de amantele lor de-o vârstă cu nepoatele, care-i atrag în insulele Virgine, Malibu etc.”(Drama celor trei olimpuri muribunde).

Văzând lumea prin ochii umoristului, Filip Tănase, întocmeşte două tabele cu nume de artiste ale scenei şi ecranului care au promovat şi prezentat umorul privitorilor şi ale căror nume se termină în “escu” sau în “an”, aducând un omagiu femeii în viaţa socială. Ca teoretician al artelor, vorbeşte şi despre muze (rolul inspiraţiei în artele frumoase). (Mozaicul în artele frumoase). Ca istoric ne prezintă medalioane din categoria VIP-urilor sau a personajelor pitoreşti: cu umoristul Paul Nicolae Mihail în filmologia românească, cu cântăreţul Gică Petrescu, cu capul hoţilor din Rahova de Jos, Bebe Cazma şi nepotul acestuia, State Potcovaru, om de şatră, cărora Filip Tănase le închină versuri. Ne prezintă universul colorat al Cişmigiului inter şi postbelic şi cu lumea acestuia inconfundabilă.

Dar ambiţia mărturisită a autorului este de a face din această carte document o carte mozaic şi de a deveni un model literar, de a impune tinerilor scriitori mozaicul ca model literar de exprimare în literatura documentaristică şi aceasta ca expresie a contrastelor în universul globalizării. În ce constă această expunere originală în cazul lui Filip Tănase? În a folosi cu talent proporţia ingredientelor: fragmente de istorie a artei sunt împletite cu medalioane a monştrilor sacri ai scenei româneşti, cu vipuri adevărate, dar şi şmenari de mahala sau cu parlamentari profitori şi îmbogăţiţi ai timpului postrevoluţionar, cu observaţii pertinente despre artă şi artişti, prezentări de localuri pitoreşti, redactori, reviste, figuri celebre şi anonime defilând prin faţa noastră ca secvenţe dintr-un film documentar de reconstituire a unei epoci, a unei atmosfere, o memorie selectivă cu crâmpeie externe, aşa cum este viaţa celorlalţi, amestecate cu farmec şi pricepere de către Filip Tănase cu creaţii de-ale sale poetice de satiră şi umor (epigrame, „filipisme” etc), cu observaţii critice la adresa societăţii, semenilor, moravurilor, oferind de toate pentru toţi, dar într-un stil rafinat, pertinent, accesibil, interesant, uşor de parcurs. Să nu ne înşele aparenţele, căci nu e vorba de superficialitate, deoarece conţinutul este în tonuri grave, serioase, semnificative, reprezentative. Este o lume cât se poate de serioasă, chiar tristă şi dramatică, dar văzută prin ochii veseli ai unui umorist optimist care vrea cu orice preţ să ne umple sufletul cu lumină şi când suntem melancolici sau trişti. Artistul fiind convins că „viaţa nu este doar cea pe care ai trăit-o tu, este cu mult mai mult, este arta de a şti să o povesteşti frumos, cu nuanţe artistice, cu jocuri de imagini, care să contureze estetica acestei arte şi să-i dea eleganţă, s-o umanizeze, pentru că ea este destinată numai oamenilor şi nu necuvântătoarelor. Are ca destinaţie echilibrul şi armonia sufletului”.

Stilul literar (liric sau jurnalistic) se împletesc la Filip Tănase cu stilul ştiinţific. Vorbind despre imagistica artistică, despre conciziunea imagisticii cartea sa devine una ştiinţifică, pledoria sa teoretică devenind un curs universitar folositor studenţilor la arte. Dialogurile sale cu scriitorii şi umoriştii Ştefan Durlai, Ion Dobre, Mihai Traistă pe teme de teorie a artei o îmbogăţesc şi mai mult; cu ultimul dintre ei are un dialog imagistic materializat prin piesa umoristică Robotul.

„Filipismele” abundă benefic şi copleşitor peste tot prin carte precum florile pe câmpuri primăvara, precum cântecul păsărilor în dumbrăvile însorite după o vreme urâtă.

Autorul unei astfel de cărţi este greu de încadrat într-o categorie tradiţională a scrisului. CitindNostalgia celor trei mari drumuri dunărene ai spune că e un poet liric sentimental. Citind aforismele sale culese şi adunate în cartea sa de prin ziarele ale cărui colaborator a fost şi în care a publicat foarte mult, ai crede că autorul e un mare cugetător. Cunoscându-i epigramele din multele lor apariţii ai zice că e un mare epigramist. Dar Filip Tănase este scriitorul complet care a cochetat cu stiluri şi genuri, cu umorul, mai ales şi cu jurnalistica tot timpul şi care nu se închistează în chingile unor rigori fixe şi mărginite, rupând zăgazuri şi inundând câmpuri uscate şi însufleţindu-le.

Ion Prelipcean

………………………………………………………………………………………………..

Nostalgia celor trei mari drumuri dunărene