Protecţia consumatorului de literatură contemporană românească-George Vasilievici

o inițiativă care dorește a veni în sprijinul cititorului -Recenzii

Melania Cuc – POEZIA SPECTACOL


Coperţile celor două volume de versuri, publicate în anul 2010 de Melania Cuc, trebuie privite cu mare atenţie întrucât, prin comlementaritatea lor, consolidează arta poetică a autoarei. Autoportretul de pe volumul omonim /1/, reprezintă o femeie îmbrăcată în costum popular (sugerând tradiţia) privindu-se în oglinda vieţii şi ţinând o lumânare aprinsă în mână (flacăra vieţii). Fundalul (viitorul) pare destul de întunecat şi femeia priveşte, pierdută în reverie, lumânarea consumată pe jumătate. Amintirile vor reprezenta o bună parte în economia acestui volum autobiografic. Tehnica picturală va fi folosită cu precădere în realizarea imaginilor sugerate de versuri: „Autoportret perfect / Şi o ceaşcă de ceai chinezesc. / Stop cadru fără egal / Printre / Liniile frânte din şale / Pe un ecran uriaş. / Şi vremea-i albastră, / Şi nisipul e verde / Scaieţii dau floare, / sămânţa germinează / Pe buzele mele muşcate / De sare. / Sunt un om liber! / Strig mut. / În căuşul de palmă / Mă ascund ca o pâine / Neagră, săţioasă, / Fără idealuri.”

A doua copertă reprezintă o balerină-lebădă, întinsă pe asfalt /2/. Graţioasa pasăre este strămutată din mediul ei acvatic nativ, pe asfaltul aspru al cotidianului neprielnic plutirii: „Aştept cu capul sub aripă / Într-un arc de triumf / Ridicat cu palmele din apă şi lut.”;  „Mă ridic în poante, / Dau din aripi / Trec cu moarte-mi pre moarte…”

Pornind de la aceste observaţii, putem întregi arta poetică a poetei, prozatoarei, pictoriţei şi comentatoarei literare  Melania Cuc. Complexitatea preocupărilor ei artistice o fac să încerce transformarea poeziilor sale în mici spectacole de artă totală, în care lumina, culoarea, mişcarea şi muzica „se-ngână şi-şi răspund.” Textele decupează  scenete sau secvenţe cinematografice semnificative: „Locul meu preferat este în picioare / La galerie, / Unde / Studenţii fluieră dirijorul / Pe strapontină. / Bat ritmu-n picioare / Şi golul, în aer. / Dincolo de cortina / Îmbâcsită cu milă creştină / Iapa albă paşte miriştea / Poveştii reciclate de o  mie de ori / din lentilele sparte.”

Spectacolul mimat, expresionist, se dezvăluie într-o gestică elevată: „Îmi las capul pe genunchi, / Vorbesc în limbi moarte; Strig poemul cărnii invers. /…/ Mă vând pe bucăţi /…/ Acum  / Poate fi prea devreme / Să-ţi vinzi fratele, / Ca să-mi salvezi pielea / întinsă ca o leoaică gemând / Pe podele.”

Scena este viaţa crudă în care ne chinuim să supravieţuim: „Învăţ învierea mergând / Pe picioare şi iluzia asta contează / Ca o melodie peste care / S-a suprapus sufletul.” Desigur, existenţa ne oferă şi momente de fercire: „Şi mă dedau la mierea / Picurată sub limba ceasornicului.”

Melania Cuc scrie versuri firesc, aşa cum respiră. Naturalitatea expresiei este semnul talentului. Imaginile se aglutinează într-o unitate problematizantă. Ludicul este uzitat pentru amortizarea tragicului. Viziunea asupra existenţei rămâne astfel senină: „Mi-am făcut bagajul /  Din iluzii şi albii de pâine. / Plătesc scump / Jocul de-a prinselea / Licurici / Pe banda cu lipici şi hârtie. / Mi se părea că-i / Uşor să zbor, / Să mor alergând cu un pas / În faţa vagonului / Din care / Păpuşa din cârpe / Şi ruj rânced pe buze / Cântă numai pentru mine / Un cântec de leagăn.”

 

Lucian Gruia

Note:

1. Melania Cuc – AUTOPORTRET poeme (Ed. Nico, 2010)

2. Melania Cuc – LEBĂDA PE ASFALT poeme ( Ed. ANAMAROL, Bucureşti, 2010)

 

 

Anunțuri

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: