Protecţia consumatorului de literatură contemporană românească-George Vasilievici

o inițiativă care dorește a veni în sprijinul cititorului -Recenzii

Mario Vargas Llosa: Razboiul sfarsitului lumii

Razboiul sfarsitului lumii, aparut in 1981, este , alaturi de Conversatie la Catedrala, unul dintre cele mai importante romane ale scriitorului peruan.

Romanul Razboiul sfarsitului lumii promoveaza o imagine a istoriei ca lupta intre Adevar, Libertate, Morala la modul absolut si adevarurile, moralitatea, libertatile individuale si concret sociale.
Cu o actiune plasata in sertón, in Brazilia secolului al XiX-lea, romanul se bazeaza pe un eveniment real, rebeliunea Sebastianistilor, o millenarista condusa de Antonio Sfatuitorul in Canudos.
Este poate cel mai sangeros conflict din istoria Braziliei, o ciocnire intre religie si stat, in care au pierit aproape 20.000 de oameni. De fapt, romanul Razboiul sfarsitului lumii este o carte a unei carti, fiind scris ca un fel de prelungire a operei „Os Sertoes” (un fel de epopee a rascoalei), a scriitorului Euclides da Cuhna, un martor al evenimentelor care au zguduit Brazilia acelor timpuri.

Prin intermediul naratiunii, sustinute cu maiestrie pe mai multe planuri, si al descrierii, se contureaza o lume care isi cauta, cu incrancenare si disperare, izbavirea. Cuvintele asezate de autor la inceputul romanului: „Antihristul s-a nascut/ Brazilia s-o stapaneasca,/ dar a venit Sfatuitorul/ de el sa ne izbaveasca” reflecta poate cel mai potrivit natura conflictului care se instituie in opera: pentru yagunzi, rebelii de la Canodos, Antihristul este sinonim cu Republica si falsa libertate. Cartea trebuie citita din doua perspective, una realista si una fabuloasa, pentru ca si pesonajele care o populeaza sunt la fel. Daca in categoria personajelor realiste se inscriu Galileo Gall, Baronul de Canabrava, doctorul Oliveira, altele, incepand cu Sfatuitorul, un nou Mesia, care vorbeste despre Judecata de Apoi, despre cer si iad, despre salasul Cainelui si venirea iminenta a Antihristului si terminand cu Sfantuletul, João Satan, Pajeu, Maria Quadrado, Maica a Oamenilor, Leul din Natuba care mergea tarandu-se in patru labe in urma Sfatuitorului, consemnandu-i faptele, sunt invaluite intr-o aura mistica.

Sfatuitorul reuseste sa creeze la Canudos o lume in care legile impuse de autoritati erau ignorate cu desavarsire, dar in care credinta sadise in sufletele oamenilor, chiar si ale celor mai cruzi, cainta, caritatea, umilinta. Ei vor lupta pana la moarte pentru apararea principiilor pe care Sfatuitorul le propovaduise. Un observator obiectiv al acestei lumi este ziaristul miop, pentru care se pare ca autorul a avut ca model pe Euclides da Cuhna.
Si baronul de Canabrava, care este un om inteligent si cultivat, dar in acelasi timp cinic, are capacitatea sa comenteze cu oarecare detasare faptele, chiar daca acestea au avut efecte directe si devastatoare asupra carierei sale politice si asupra vietii de familie. Opozitia Canudos/ Bahia este, de fapt, opozitia inauntru (individualitate)/ afara (societate) sau opozitia dintre anistoric (mit)/ istoric.

 

autor Dobrica Mariana

Anunțuri

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: