Festivalul Filmului Evreiesc București 2011

Tematica Festivalului de Film Evreiesc București -2011

Parcurgând programul, înainte de vizionarea filmelor am putea grupa tematica Festivalului pe următoarele aspecte –

–          Holocaustul și supraviețuirea – „Ultimul supraviețuitor” ( SUA), „ Nr. 4 Strada Doamnei Noastre” ( Israel, SUA, Ucraina), „Copilul” ( Franța), „Un film neterminat” ( SUA), „Supraviețuitorul (David Stoliar)” ( România), „În Bucovina lui Norman Manea” (România), „ Protektor”( Cehia, Germania), „Red Shirley” ( SUA), „ Cântec din ghetoul Lodz” ( Polonia, Canada, Franța, Israel),  „ Drepți între popoare” ( România).

–        Personalități și destine – „ Amos Oz, natura viselor” (  Israel), „ Un veac de seninătate cu Medi Wechsler Dinu” ( România), „O cameră și jumătate ( Joseph Brodsky)” ( Rusia), „Gainsbourg – o viață de erou” ( Franța), „Oare cât timp trăiesc cocorii? ( Andrei Călărașu)” ( România), „Destinul unei actrițe – Rozina Cambos” ( România)

–        Israel, Tara  strămoșilor, conviețuire cu alte etnii – „Aici nimeni nu-i străin” ( SUA), „Ajami”( Israel, Germania), „Dragoste în vreme de război” ( Suedia), „Sixty and the city” ( Israel), „Clubul de dans al Idei” ( Israel), „ La cinci ore de Paris” ( Israel), „Naomi” ( Israel, Franța), ” Klezmerii pe Pământ Sfânt” ( SUA),„World Class Kid” ( Israel), „ Pețitorul” ( Israel), „ Tărâmul Genezei” ( Israel)

–        Evrei în lume, probleme de conștiință – „Cu drept de viață și moarte – Alex Kozinski” (România), „ Eu și Wagner” ( Marea Britanie), „ Camera obsură” ( Argentina), „ Croitorul” ( Israel), „Tangou –o  poveste cu evrei” ( Argentina), „ Romeo și Julieta în idiș” ( SUA), „ A fi evreu în Franța” ( Franța), „ Cabala la Cabul” ( Belgia), „ Bar Mitzvah” ( SUA), „ În numele credinței” ( SUA), „Magia Kabbalei” ( România), „ Tatăl meu, domnul meu” ( Israel).

Filmele prezentate au întrunit 79 de premii internaționale, 13 premii de prestigiu, 29 de premiere în România.

Boris Marian

Relatări ale spectatorilor

PROTEKTOR ( Cehia, Germania) regia Marek Najbrt

Un film captivant, în manieră modernă despre ocupația nazistă în Praga. Un   reporter de radio colaborează cu naziștii în scopul salvării soției sale, care este o actriță evreică. Finalul este tragic. Asasinarea lui Heydrich, Rreichsprotektorul Cehiei și Moraviei, în mai  1942, atrage represalii cărora le cad victime, pe lângă evreii care erau oricum deportați în lagăre, dar și cehi. Simbolul este un biciclist care aleargă    disperat spre moarte. Actrița Hana se încolonează din proprie inițiativă pentru a fi deportată. Destinația – Auschwitz sau alt lagăr al morții.