Presa culturală iunie 2011

Presa culturală iunie 2011

REVISTA 22 – Magda Cârneci scrie despre ”Evreii în Avangarda românească”. În numărul trecut am relatat despre simpozionul pe această temă. Paul Cernat recenzează cartea Marte Petreu – ” Cioran sau un trecut deocheat”. Este remarcabilă preocuparea Martei Petreu, poetă, eseistă, editoare pentru perioada anilor treizeci, poziția unor intelectuali de elită față de extremismul de dreapta.
Revista rămâne în fruntea publicațiilor de analiză politică aplicată în diverse domenii, iar GDS își păstrează credibilitatea.

OBSERVATORT CULTURAL- Ion Vianu și Andrei Oișteanu au obținut premii speciale ale USR pe anul 2010. La începutul lunii iunie, Ion Vianu a susținut o conferință pe tema ”Memorie și responsabilitate”, în cadrul unei manifestări organizate de Institutul Polonez. Carmen Mușat publică un interesant interviu cu scriitorul, unul dintre spiritele cele mai lucide în cultura română, care face cinste și memoriei tatălui său, Tudor Vianu. Mai citim despre Festivalul„ Klezmer & more” de la București, organizat de Forumul de Cultură al Austriei, Institutul Cultural Român și Institutul Polonez. Au participat formații din Rusia, Republica Moldova, SUA, Austria, Polonia, România.
Michael Finkenthal, originar din România, stabilit în Franța, cunoscut eseist ( a scris,.printre altele , despre Eugen Ionescu) semnează un articol despre suprarealismul din anii 1945-1948. Se știe că mișcarea a fost abandonată mai târziu de mulți participanți, fie sub presiunea cenzurii din țările est-europene, fie din proprie inițiativă. Dar există și astăzi adepți ai acestui fertil curent.

ROMÂNIA LITERARĂ – Pe lângă multe articole de interes, ni se pare că se acordă un spațiu disproporționat cazurilor unor scriitori de valoare, Nicolae Breban, Ioan Groșan, Ion Es. Pop, ș.a. cărora li s-a dezvăluit trecutul de informatori ai Securității. În timp ce Ioan Es. Pop, cel mai apreciat poet la ora actuală, și-a recunoscut păcatele, Breban a trecut la un atac virulent împotriva lui Nicolae Manolescu, diferend dintre doi vechi prieteni, care tinde să dezechilibreze viața breslei scriitoricești. Regretabil.

APOSTROF – Carol Iancu semnează un amplu articol despre Ilarie Voronca ( 1903,Brăila-1946, Paris) alăturând și două poeme proprii, dedicate poetului avangardist. Sonia Elvireanu scrie despre „obsesia ghetoului la Norman Manea”.

Noutăți editoriale

x x x Psihoterapolitica. Antologia teatrului contemporan francez – Ed. Art

Allen Ginsberg – Howl și alte poeme- Ed. Polirom