CUM LANSEZI UN… BALDAUR?! de Florin Contrea

CUM LANSEZI UN… BALDAUR?!

de Florin Contrea

Mă refer la romanul meu Baldar, apărut anul trecut la editura Anthropos din Timişoara, ce are ca postfaţă studiulC.F. – un scriitor ce prospectează viitorul de Melania Cuc. Pe coperta principală găsim o sugestivă pictură a maestrului Elicondiu Iovan. Prima dată cartea a fost prezentată publicului timişorean la Biblioteca Judeţeană Timiş în data de 21 octombrie anul trecut.

De data asta am fost invitat să-mi susţin opera şi în cadrul cenaclului literar Pavel Bellu de la Casa Municipală de Cultură în sala cu nume atât de inspirat ales: Lyra.  Conducătorul grupului literar, – o adevărată istorie vie a literaturii bănăţene, dl. Mircea Şerbănescu, astăzi în vârstă de aproape 92 de ani – nu a mai participat din motiv evidente de sănătate. Dar, în locul său, şedinţa a fost condusă, (astăzi, 27 iunie 2011), de doamna profesoară Rodica Opreanu care are o îndelungată activitate în acest domeniu.

În afară de domnia sa, au mai luat cuvântul scriitorii Marcel Turcu, Andrei Pogany şi Ticu Leontescu. Adunându-mi gândurile, ţinând seama de cele rostite de cei amintiţi, de cele scrise în postfaţă şi de cele povestite de mine însumi, aş putea adăuga câteva consideraţii despre acest roman. În intenţia mea, am abordat domeniul literaturii fantastice şi psihologice cu accentul pe primul aspect.

Tema centrală ar fi situaţia stranie care s-ar crea în lume dacă unii savanţi ar izbuti să readucă la viaţă străvechii dinozauri din preistorie şi i-ar aduce în zilele noastre. Pe lângă această temă generală am încercat să brodez o acţiune care să fie „legată”, să aibă o evoluţie ascendentă şi să păstreze treaz interesul cititorilor. Din ce am citit în cronica amintită şi din ce au afirmat cei prezenţi înclin să cred că am şi reuşit acest obiectiv.

Mai dificil mi-a fost să realizez un credibil profil psiholog al lui Baldar, personajul principal, şi al antagonistului său: doctor Devoll. În dispunere paralelă şi în contrast, am încercat să-l dezvolt şi pe… Baldorino, un fel de „alter-ego” al personajului principal care – spre deosebire de primul, – îşi urmăreşte fiinţa fantastică pe care o creează mai întâi pe plan virtual, ca într-un joc pe calculator, o dresează pe măsură ce se dezvoltă până capătă dimensiunile unui dinozaur adevărat…

Alt personaj, mai spiritualizat decât Baldar, dar nu mai puţin dornic de aventuri existenţiale, anume Thomas, nimereşte – prin hazard sau… poate uneltire a maleficului Devoll, în capcana din subterana monstrului gigant Kalmar.  Ajuns sclav la fiarele docile stăpânului absolut, e biciuit apoi pregătit pentru… sacrificare. Numai că – miracol! – uriaşul monstru e cuprins de o necunoscută maladie care-l descompune într-o simplă piele de balaur urât mirositor.

Ejectat din adânc de furia vulcanului, Baldar află cu stupoare, după reîntoarcerea în oraş, că tocmai el este învinovăţit de către justiţia oarbă că – prin mijloace de el ştiute, a inventat monstru şi a adus năpasta pe locuitori. Trăieşte câtva timp sub teroarea suspiciunii generale dar – surpriză: la termenul de judecată afă că… e achitat din lipsă de probe iar apoi este luat în râs de publicul amuzat.

Lăsăm cititorului plăcerea de a afla urmarea din lectură proprie.

Din cuvântul celor prezenţi: D-na Rodica Opreanu notează stilistic calităţile romanului făcând un excurs teoretic şi prin scrierile anterioare ale autorului.

Dl. Marcel Turcu apreciază printre altele: „Naraţiunea oscilează biunivoc – de la memoria fără cheie către ceea ce ascunde expresia – cu cheie, înspre descifrat misterul simbolului central: o fiinţă a abisurilor acvatice, o caracatiţă însă hipnotică, ce aduce eroului central, Baldar eroul transfigurat de forţe neprecizate, – traversând stări între extaz şi coşmar.

Prin analiză sondăm personalitatea autorului, infinit multiplicată în personaje – citadin dar şi sanguinar, se împiedecă de sine însuşi, fuge de noi, – dar, mai ales – de sine însuşi. Din asta rezultă apăsătoare singurătate, compensată de dorinţa de a fi aici, mereu alături.”

Din gândurile expuse de dl. Andrei Pogany menţionăm: „Autorul foloseşte cu mult curaj ceva din recuzita literară şi anume cu ce, în zilele nostre, cititorul nu este obişnuit. Astfel ne înfăţişează, creiază literar un android, un extraterestru, un organism pe jumătate biologic, pe jumătate cibernetic, se pare chiar – informatic sau orice altceva asemănător”.

Dl. Ticu Leontescu apreciază măiestria stilistică şi ştiinţa compoziţiei care reuşeşte să facă din Baldar o lectură plăcută şi… instructivă, mai ales pentru vremurile actuale.

Nu putem omite aici observaţia cunoscutei prozatoare bistriţene Melania Cuc, care, în postfaţa cărţii, notează: „Florin Contrea zidăreşte o carte ca şi cum şi-ar ridica o cetate, are la îndemână toate materialele de construcţie ale naraţiunii – are dialoguri potrivite pentru a contrabalansa acolo unde descrierea prinde densitatea care îi sperie pe novicii ce se apropie, intră dar nu rămân în Literatură”.

Desigur, un adept convins al Turnului de fildeş ideal – cum mă consider a fi, nu pot afirma că adun în jurul meu prea mulţi adepţi. Ca atare, ajung la rând cu lansarea în perioada anului cea mai puţin favorabilă, în miez de vară, când majoritatea cititorilor ori se află pe meleaguri însorite, ori au altă treabă mai importantă decât a veni la un cenaclu… nu prea bine promovat.

Dar, chiar şi aşa, sunt recunoscător celor care au fost alături de mine cu acest eveniment personal. Astfel că… Baldarul meu, – când şchiopătând, când vâslind alene din aripi, şi-a putut lua, în fine, zborul său.  Lucru pentru care îmi simt sufletul împăcat.

Autor Florin Contrea