Destine pictate in …..galben, autor Constantin Tocitu

Destine pictate in……galben !

Silvia Katz Ianasi,Dreptul la viata,Editura Noul Scris Romanesc,2010.

,, Shalom” cu parfum de trandafiri galbeni,aceste cuvinte ar putea defini cele 3 nuvele scrise de doamna Silvia Katz Ianasi.Uneori dreptul la viata se traduce printr-o explozie de sentimente,refulari,destine,reflexii ale constiintei,metamorfozari ale Eu-lui si de ce nu printr-o simbolistica descriptiva ce face apel la fapte reale,traite intr-o lume in care dreptul la viata devine ceva contingent.

Iubirea,unul din cele mai profunde sentimente umane este pusa la grea incercare in fata vicisitudinilor vietii ; decalajul dintre lumea reala si idealurile personajelor principale din cele trei nuvele se reflecta in special in starile emotionale prin care trec toate personajele.Teama,jena,inconstienta,furia,bucuria,altruismul,obedienta,persuasiunea,mila

oportunismul reprezinta parghiile prin care se incearca a se realiza un compromis intre realitate si expetatiile personajelor principale care fac apel la dreptul la o viata normala.

Autoarea pentru a accentua expresivitatea locurilor in care se desfasuara actiunea face apel de-a lungul celor trei nuvele la o retorica subiectiv-informationala nu neaparat discursiva in care factorul istoric are un rol frenator vizavi de hedonismul si ludicul care tinde sa acapareze astmosfera.

Prima nuvela-Dreptul la viata este un elogiu adus unei femei care in urma unei casatorii se afla departe de casa si care incearca prin intemeierea unei familii sa duca un trai decent,normal in mijlocul poporului evreu .Dorinta Sofiei de a avea un copil este din pacate spulberata de un accident nefast care se petrece pe fondul luptelor dintre evrei si arabi si care antreneaza uneori in focul evenimentelor din pacate si vietile unor oameni nevinovati care uneori platesc pretul suprem doar pentru ca traiesc si spera la o viata mai buna .

Pentru a sublinia tragismul situatiei in care se gasea Sofia in urma acestui incident nefericit vom reda cateva intrebari pe care ea si le pune si la care incearca in van sa gaseasca raspuns.

–         De ce pamantul este invadat de atata ura ?

–         De ce nu exista respectul pentru viata ?

–         De ce exista atata rautate si ura in lume ?

–         Oare lipsa de spatiu face sa curga atata sange ?

Dificultatile inerente oricarei casnicii, peste care se suprapune socul emotional generat de pierderea copilului o fac pe Sofia sa cedeze psihic si comportamental fapt ce duce la crearea unei situatii de criza in cadrul cuplului.Cu toate ca aceasta schimbare de identitate care se petrece la nivelul cuplului poate genera actiuni care pot duce la destramarea cuplului in final cei doi isi accepta noua identitate si de ce nu ,un nou drept la viata !

In celalalte doua nuvele,autoare ne prezinta destinul unor personaje care din diferite imprejurari se afla pe marginea prapastiei in ceea ce priveste viata lor personala dar care cu toate ca trec prin experiente traumatizante reusesc sa revina la normal cu ajutorul prietenilor care le reda dreptul la viata prin oferirea celui mai sublim sentiment uman,iubirea.In cadrul acestor nuvele uneori acest sentiment intervine tardiv insa dupa cum stim,iubirea nu cunoaste bariere ontologice.

Citind aceasta carte am simtit un miros de …..galben…….mi-a amintit de Mircea Cartarescu…….dar parca nu a fost asa de orbitor galbenul……..oare dreptul la viata creeaza halucinatii……..

Nota:

Articol publicat in ziarul Mehedinteanul pe 18 August 2011.