Milena Jasenska

Un destin tragic – Milena Jasenska

Editura Humanitas ne oferă, ca de obicei, o carte interesantă, tragica biografie a Milenei Jasenska.Titlul, „Ravensbruck”, locul unui sinistru lagăr nazist pentru femei, în Germania .Autorul, Steve Sem- Sandberg este scriitor, jurnalist suedez, născut la Oslo în 1958, Locuieşte alternativ la Viena şi Stockholm, a scris romane, monografii despre Lou Andreas-Salome, Rilke, Ernest Toller, ca şi despre ghetoul din Lodz, în anii Holocaustului. Este apreciat de critică, distins cu premii. In anul 2007 a fost primul laureat al premiului Marin Sorescu, acordat de ICR. Despre Milena Jasenska ştim din scrisorile lui Franz Kafka, a fost o talentată jurnalistă, Kafka a găsit în ea un sprijin moral, o iubire care nu s-a împlinit, ca toate iubirile nefericitului K.. decedat în 1924. Milena a trăit între anii 1896-1944, murind în primăvara penultimului an de război, în urma unei infecţii renale, în lagărul care dă şi titlul cărţii. Soţie a filosofului Ernst Polak( 1918-1824),prietenă nu numai cu Kafka (s-au văzut foarte puţin timp, în 1920)), dar şi cu alţi oameni de cultură, jurnalişti( a avut o fiică din relaţia cu Jaromir Krejcar), ea a militat pentru drepturi sociale, s-a despărţit de comunişti, iar în timpul celui de al doilea război mondial a organizat grupuri de rezistenţă antinazistă, din care motiv a fost arestată şi deportată la Ravensbruck. Pe lângă marele ( şi necunoscutul, pe atunci) scriitor,Kafka, apar diverse personaje, precum scriitorii Hermann Broch, Max Brod, cunoscutul jurnalist Julius Fucik, oameni din lumea artelor plastice, teatrului, poetul Jaroslav Seifert, un nume în literatura cehă, Franz Werfel, o celebritate internaţională, Franz Xavier Schaffgotsch, iubitul Milenei, la Viena, ş.a. Cartea are valoare atât documentară (despre Praga interbelică), cât şi artistică. Gabriela Melinescu, scriitoare româno-suedeză, poetă de valoare , a apreciat acest roman-document, comparând contribuţia autorului cu aceea a lui Danilo Kis, locuitor la Belgradului, Claudio Magris, din Triest, Peter Esterhazy, din Budapesta, care au ştiut să redea atmosfera din aceste oraşe, în perioade de grele încercări..

Boris Marian