Pe urmele lui Rembrandt – Colecţia Alfred Bader in vizită la Amsterdam

Pe urmele lui Rembrandt – Colecţia Alfred Bader in vizită  la Amsterdam

Eroul acestui articol este un om cu sânge albastru, urmaş al regilor, având bunici conţi unguri, tatăl lui fiind urmaşul unui cavaler ceh, dar această  filieră  nobilă nu i-a adus lui Alfred Bader o copilărie privilegiată. Mama sa a fost dezmoştenită  de titlurile onorifice, înainte de naşterea fiului său, datorită căsătoriei sale cu un evreu care decedează la numai 2 săptămâni după naşterea copilului. Alfred creşte la Vienna, dar în 1938 după „Noaptea de cristal”, la numai 14 ani, este evacuat spre Britania împreună cu alţi copii evrei în operaţia Kindertransport. Doi ani mai târziu britanicii îl deportează într-un lagăr  în Quebec, Canada.
Urmează o perioadă puţin cunoscută în care Alfred creşte, face afaceri şi cu
banii câştigaţi colecţionează artă  Olandeză. Colecţia sa devine prestigioasă,
conţinând peste 200 de lucrări aparţinând „Perioadei de Aur” în arta olandeză.
În posesia sa se afla 4 tablouri semnate de Rembrandt, ca de exemplu  „Bătrân cu pălărie neagră” care este evaluat azi la 47 milioane de dolari. Dar Bader nu colecţionează numai pânze Rembrandt ci şi pictorii care pictau în stilul marelui maestru. Această colecţie a fost prezentată la  o expoziţie  recent organizată în casa Rembrandt din Amsterdam .  „Pe urmele lui Rembrandt” expune 41 de tablouri selecţionate din colecţia Bader. Găsim trei tablouri originale
Rembrandt, alături de picturi semnate de colegi şi pictori contemporani: Jan Lievens, Govert Flinck (un discipol), Nicola Maes, Aert de Gelder şi Pieter Lastman profesorul artistului. Expoziţia acoperă 60 de ani de activitate a celor care pictau în stilul lui Rembrandt, multe din picturi sunt datorate elevilor şi adepţilor marelui maestru.
Azi, la 87 de ani, Bader trăieşte în Statele Unite, dintr-un interviu acordat de colecţionar curatorului expoziţiei de la Amsterdam, Boonstra, aflăm cum a ajuns un fost deţinut al unui lagăr de război la această deosebită pasiune şi vasta sa colecţie. „Prima pictura m-a costat un dolar, era pentru un portret făcut mie de un alt prizonier din lagăr. Doream să-l trimit mamei mele, care din păcate nu l-a primit”.  Eliberat din lagăr,  se înscrie la Queen’s University iar apoi graduează Harvard cu diploma de doctor în chimie. Pe când în Cambridge, se înscrie la un curs de artă condus de Jakob Rosenberg, un proeminent cercetător al picturii marilor maeştrii europeni. Bader decide că preferă arta olandeză celei Italiene sau Flamande. Din toţi marii olandezi se axează pe Rembrandt, era fascinat de felul în care trata feţele umane şi calitatea luminii. Bader înzestrat cu cunoştinţele de artă proaspăt căpătate, începe să colecţioneze pictură. Banii veneau de la jobul sau de chimist iar mai târziu de la firma biotehnologică Sigma-Aldrich pe care o conducea.  Achiziţiona artă, dar nu în scopuri comerciale, ci pentru pura sa plăcere preferând pe cei necunoscuţi care pictau în stilul Rembrandt. Expertiza sa se datorează discuţiilor cu experţi, viziona intens ateliere şi expoziţii, era autodidact şi clarvăzător. Expertiza sa deosebită  este demonstrată de faptul că a achiziţionat două sau trei picturi nesemnate, care mai târziu se dovedesc a fi originale Rembrandt.
Bader nu a mai revenit în Europa dar extraordinara sa colecţie  şi dragostea pentru artă olandeză sunt calea de reconectare cu nobilele sale rădăcini.
***
Adrian Grauenfels