Poeme de pe cele două maluri ale sufletului

Poeme de pe cele două maluri ale sufletului

de Bianca Marcovici
Țin în mână o carte ceva mai mare ca… buzunarul unei haine bărbătești, în care îmi zâmbește de pe copertă, autoarea: Bianca Marcovici. Din titlurile volumașului mai desprindem că el a apărut în colecția „Opera Omnia – poezie contemporană” și a fost editat la TipoMoldova din Iași în 2011. Iar mai departe am citit numele a doi prieteni ieșeni, ambii scriitori și editori: Valeriu Stancu, coordonator principal și Adi Cristi, tot coordonator care s-a ocupat de selectarea poeziilor din cele 230 de pagini ale „buzunarului”.
De mai mulți ani Iașul este primul oraș din România care, prin scriitorii lui, ține sus stindardul relațiilor cu Asociația Scriitorilor de limbă română din Israel, tipărește și lansează cărțile israelienilor atât din România, cât și din Israel, se preocupă de cunoașterea în Țara Carpaților a celor ce scriu românește departe de patria natală, în Țara Sfântă. Cea mai recentă realizare a ieșenilor o reprezintă editarea a două serii de opere, una de proză, alta de poezie a scriitorilor din România și Israel, cartea Biancăi Marcovici făcând parte dintre volumele de versuri care au văzut deja lumina tiparului. În fiecare carte din cele două colecții se publică cele mai frumoase poezii sau cea mai reușită proză – selecțiuni – din opera fiecărui scriitor în parte.
Așadar, „Poeme de pe cele două maluri ale sufletului” reprezintă o culegere a celor mai bune poezii ale Biancăi Marcovici și trebuie să spunem că acest volum este foarte reușit, atât prin publicarea unor versuri deosebite, cât și sub aspect grafic. Îți merg pur și simplu la inimă poezii cum ar fi „Pace” (care în mod semnificativ deschide volumul), „Auschwitz” (Suntem martorii/Suntem supraviețuitorii/ Unui popor „neiubit”), „Mediterana”, „Clipa”, „Patria”, „Sinagoga din Dresda”, „Ierusalim”; mai amintim poeziile de dragoste, dar și acelea care vorbesc despre veșnicie … Și ca o curiozitate, menționez că dacă volumul se deschide cu poezia „Pace”, ultimul cuvânt din carte este tot pace! Pentru că poeții, ca și prozatorii, ca să poată crea au nevoie de liniște, de pace!
Bianca Marcovici, care nu-și uită Iașul în care a trăit în România, pentru „Cele două maluri ale sufletului” te felicit din inimă!
G. Mosari
sursa: