Cindy Sherman – O retrospectivă la MOMA

Cindy Sherman – O retrospectivă la MOMA

Cindy Sherman. Această  controversată artistă a fotografiei moderne. .În ultimii 35 de ani Cindy a produs portrete ale epocii sale filtrate cu grijă prin psihicul său baroc. O retrospectivă recentă la MOMA New York produce fiori spectatorului, care încet încet realizează că subiectul fotografiei suntem de fapt noi, umanii.
Cindy a crescut într-o suburbie a New Yorkului. De copil îi plăcea să se fandosească cu haine frumoase iar din 1977, după absolvirea colegiului, se dedică  total acestei pasiuni. Are doar 23 de ani.  Timp de trei ani se fotografiază folosind costume, peruci, în decoruri pe care le aranjează folosind memoria filmelor vizionate în copilărie. Modelul este ea însăşi.

Din această perioadă datează o serie de fotografii numite „Naturi Moarte fără titlu”, în care Cindy apare ca sirenă, gospodină, carieristă  sau femeie aflată în pragul unui colaps nervos. 6 Ani înainte de Woody Allen ea se afla în rolul lui Zelig – eroul identităţii schimbătoare, o eroină cu o mie de feţe.  Cindy nu pare interesată în a reface artificial travestirea. Ea caută o subtilă imitaţie a unui anumit gen de femeie.
În „Naturi Moarte fără titlu” nu vom vedea modele ficţionale, nici mulgătoare de vaci, nici prostituate. Mai curând găsim asemănări cu blondele din filmele lui Hitchcock, cu frumuseţi ca Monica Vitti sau Anouk Aimée, forţa acestor fotografii stă în ambiguitatea lor. Ele reproduc supa primordială din care suntem construiţi. În 1955 MOMA a achiziţionat cu 1 milion de dolari seria „Naturilor Moarte” o sumă care a făcut furori şi a plasat-o pe Sherman în topul generaţiei sale.
Dar faima ei se trage de la o serie anterioară în care Cindy emulează portretele lascive din mijlocul revistelor pentru bărbaţi, înlocuind modelele porno cu femei decent îmbrăcate, mimând stări ne erotice dar îmbibate de dor, pasiune, melancolie şi anxietate, cum nu existau în filosofia Playboy. O galerie specială, instalată la MOMA, ne izbeşte în cap cu efectul unei bombe. Aici întâlnim un univers aparte construit de artistă din personaje cu feţe enigmatice, purtând peruci sau pălării ciudate. Portretele au dimensiuni deosebit de mari – 1.8 metri înălţime, sau mai mult. Culorile sunt puternice, agresive. Fetele se oferă camerei cu priviri uneori liniştite, rotunde ca o aspirină, alteori brutale, sinistre, demente.
După 1985, timp de 10 ani lungi, munca fotografei deviază spre dezgustător, provocativ.  Subiectul din ramă  va apare dezmembrat, un manechin zace secţionat, invalid, abandonat, cu protezele demontate, corsete şi curele desfăcute. Mai zărim bazine pline cu vomă, o plaje acoperite de gunoaie, ni se dezvăluie un univers în descompunere în care artista îşi expune viscerele la vedere. Sherman navighează într-un teritoriu interior grotesc, în anii de maximă panică  legată de AIDS, când trupul uman devine ţinta fricii şi a urii. Cei care au cunoscut-o personal subliniază firea ei plăcută. Numai arta ei este feroce şi cu anii care trec, se amplifică. În 2003, Cindy începe să se drapeze în chip de clovni  inumani, care  intimidează.Unii degaje răutate pură ataşată unui nas caraghios.

Ultima perioadă are în focus o înfricoşătoare serie a femeii în societate.
Portretele descriu fragile femei în vârstă, aranjate financiar, care se ascund după o mască de fier pe care ele o modelează. Unele apar remontate de chirurgii faciale şi Botox, altele strident fardate, purtând peruci care conferă grotesc întregii apariţii. Sherman reface efortul prin care femeile bătrâne încearcă  să imite pe cele tinere. Portretele sunt plasate pe un fundal detailat şi realist care ne convinge de intenţia pur satirică  a acestei serii. Care nu poate fi separată de restul întregii sale opere ce tratează plenar metamorfoza vieţii umane ca pe un ultimativ spectacol cosmetic.

**
Adrian Grauenfels
2012