Cronici răsturnate 4. Săptămâna 24-30 martie 2012

Eduard Dorneanu – Departe de Troia (45)

și muzică, nu zgomot http://www.youtube.com/watch?v=l3FEEy4AtBk
Care Troia, domnule? Aia antică? Și cât de departe? Și cum măsurăm depărtarea asta, așa ca de la Brăila la Galați sau ca de la Tracia la România? Știți ce, eu cred că titlurile astea mai mult ne încurcă. Totuși, pentru că fiecare text trebuie să aibă în cap un titlu, scoatem ”Departe”, scoatem și ”Troia”, să rămână numai ”de”. Nu mai avem bătaie de cap, nici controverse, avem un titlu scurt, concis și imparțial, ridicat la puterea 45. Ups! Iar complicăm lucrurile. Mi-am propus inițial să nu iau în calcul fragmente de roman, că, m-am gândit eu, eventualilor cititori ai Cronicilor răsturnate le-ar veni greu să evalueze un scriitor după un simplu fragment care, oricât ar susține unii că o pagină de carte, oricare, reflectă valoarea acelei cărți (nu sunt de acord), nu are cum să lămurească pe nimeni în legătură cu ansamblul operei. Tot eu m-am gândit, molcom și așezat, ardelenește, deși nu e cazul, că există șanse, nu spun câte, să stârnim curiozitatea subiecților și să-i îndemnăm să caute piesele de puzzle ( de la 1 la 44) și poate chiar să învețe a număra odată cu autorul: ”de 46”, ”de 47”… ”de 99” etc.
Am fost și eu curios să văd cu cine stau de vorbă și am constatat că autorul fragmentului ”de 45” a ținut același regim alimentar cu chinezoiaca aia de a trăit un sfert de mileniu (am citit în ziare). E născut la 1890, fraților! Scrie în pagina lui de profil. Sau poate că e de la aerul binefăcător al munților Stănișoarei, acolo unde a descoperit gustul poeziei, având șansa să-i cadă în mână Nichita și nu Mihai Beniuc.
Să vedem care-i treaba cu ”de patrușcinci”-ul ăsta. O fi o continuare la celebrul ”Cei patruzeci și cinci” al lui Dumas? E posibil, că și aici avem soldați, lupte, sânge…
Mai degrabă găsim o legătură cu Sven Hassel. Soldați de toate națiile în aceeași echipă, stil curgător și direct, imagini reale din inima războiului. E clar, Sven s-a cam plictisit să mai scrie și i-a pasat responsabilitatea lui Eduard.
Nu am ce face și m-apuc să citesc invers. Nu, nu așa, ”45 de”, nici ”54 ed”. Ce nu înțelegeți, fraților? Am luat fragmentele la citit. 45, 44,43 etc. Vouă vă recomand să o luați cum se cuvine, de la 1 la 45.
Vă mărturisesc că l-am citit pe Sven Hassel integral. Este adevărat că în adolescență și în vacanțe. Mi-a plăcut și l-aș reciti oricând în concediu. Cu scriitorul din Mălinii Stănișoarei e altceva. Stăpânește bine dialogul, are o cursivitate care l-ar face invidios și pe Sven și știe să-și prindă cititorul pe după umeri și să-l aducă pe drumul lui, șoptindu-i la ureche întreaga poveste, fără ca acesta să-și dea seama că brațele lungi ale autorului a cuprins pe după umeri toți cititorii lui și îi duce laolaltă în această lume fantastică, unde fiecare dintre ei se crede martorul principal al acțiunii. Fiecare crede că numai el stă la aceeași masă cu autorul, care toarnă vin bun în pahare și vorbe calde în suflet, dar, vorba-ceea, autorul este omniscient, omniprezent și omnipotent (literar vorbind).
Nu vă amăgiți. Nu este o lectură ușoară pe care s-o uitați îndată ce închideți cartea (monitorul). Eduard Dorneanu știe să îmbine majestuos realul cu fantasticul și, nu se putea altfel, fiind el poet cel puțin în egală măsură, punctează pe final aceste fragmente cu metafore și idei filosofice. Nu spun vorbe mari. Nu vă luați după mine, că eu am de gând să beau un Guinness și poate m-au prins deja aburii beției de cuvinte. Puneți mâna și citiți, apoi, dacă sunteți obiectivi (nu ca mine), dați o notă la comentarii între 5 și 10, să-l evaluăm pe Sveduard Dorneanu.

Autor Viorel Ploeșteanu