Protecţia consumatorului de literatură contemporană românească-George Vasilievici

o inițiativă care dorește a veni în sprijinul cititorului -Recenzii

Cronici răsturnate 7. Săptămâna 14-20 aprilie 2012

Valer Simion Cosma – „Gigi și tentația europeană”
http://cititordeproza.ning.com/profiles/blogs/gigi-i-tenta-ia-european
și garnitura muzicală:

Literatura ne vine de la Telciu.
Nu vă gândiți la Vlașin, că nu despre el este vorba.
Mărturisesc cu mâna în dreptul inimii că nu am știu până acum de Mister Valer Simion Cosma și îmi fac mea culpa, dar să știți că nu e numai vina mea. Băsescu, dă-l ciorilor, că el e de vină pentru toate în țara asta! Și mai e de vină… Nu, nu despre Elena cea cosânzeană vreau să vorbesc, ci despre afluența de scriitori care invadează spațiul virtualo-literar și care ne priveză de dreptul nostru constituțional și omenesc de a citi, frate, scrieri cu simțire, talent și discernământ așternute pe ”new file”. Ce te faci, că și ea, cum cine? afluența de scriitori are dreptul la liberă și totală exprimare? Și se exprimă în draci! N-ai ce face, că numărul lor dă putere site-urilor. Cică. Eu aș miza pe valoare și pe texte promovate de către editori, nu să apară așa, la grămadă, pe prima pagină și în văzul lumii orice text. Aș vrea eu, dar ei nu. Să vezi cum își iau jucăriile și pleacă pe alte meleaguri ale virtualului. Or avea și ei dreptate, că uite la Agonia și Bocancul literar, site-uri, zic eu serioase, deși editorii sunt și ei oameni, deci subiectivi, cum se duc la vale și nici animația de pe Cititor sau Rețea nu o au.
Când am citit titlul m-am gândit (nu dați tare!) la mioriticul Gigi cel parlamentar și european. N-am fost departe, că, ce-mi e Telciu, ce-mi e Pipera!
Bre, oameni buni, nenea (aș, e un puști!) Cosma ăsta are stil, frate! Eu așa condei care să mă ungă la inimă prin curgerea-i de Ozană și claritatea ideilor exprimate, rar am mai întâlnit.
Poate dă și el o palincă fiartă a treia oară, că, uite, îi arunc adevărul în față fără menajamente.
Gigi, personajul în aparență atipic al lumii satelor de după ”acel decembrie”, este atât de realist zugrăvit încât, cu toate extravaganțele lui kitch-oase, îți devine oarecum simpatic.
D.R. Popescu era întrebat recent într-un interviu dacă își urăște personajele rele, negative. Cum să le urăsc, zicea maestrul, când ele sunt creația mea? Scriitorul le creează pentru a exprima o mentalitate, un comportament uman și lasă loc întotdeauna pentru o viziune idilică, dintr-un anumit unghi, chiar și față de aceste personaje negative.
În esență, cam așa ceva zicea. Asta e măiestria autorului.
Același lucru mi la spus și mie acum mai bine de patru ani, când mi-a prezidat o lansare de carte: ”Viorel își iubește personajele, de parcă i-ar fi rude sau prieteni apropiați”. Nu am dat atunci importanța cuvenită acestei observații măgulitoare, pentru că mi se părea firesc ca un autor să-și iubească personajele. Doar sunt creația lui, ce mama naibii! După aceea am fost atent la acest lucru citindu-i pe alții. Cei care scriu cu dragoste despre personajele lor, scriu bine. Despre Valer Simion Cosma vorbesc acum și despre textul lui, imagine ruptă din viață și dăruită nouă, literatură.
Scriitorul Valer Simion Cosma a dat drumul cailor pe ulița literaturii și spectacolul merită toată atenția noastră. Hala să-ți fie, bre, Simioane, pentru așa scriere! Toată admirația respectuoasă!
P.S. – pentru că inițial am vrut să împletesc în această rubrică duminicală binele și răul, albul și negrul dintr-o anumită proză, lucru din care nu putea să iasă decât un gri cețos și neclar, am decis să fac și Cronica pe poante, care va apărea lunea și va surprinde hipopotamii care fac balet prin literatura Cititorului de Proză.
Autor Viorel Ploeșteanu

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

