Cronici răsturnate 11. Săptămâna 12-18 mai 2012

Nicolae Cîrstea – Ludice V: Negru și roșu
Petre Geambașu, îmbrăcat într-o cămașă roșie. Fi-su, îmbrăcat într-o cămașă neagră. Ăla micu îi zice lui tac-su: ”Băi, tată, în ce (Stend)hal am ajuns!” Altfel, muzicanți buni amândoi, ăl bătrân cu o mare carieră (nu de piatră) în spate, în timp ce ăsta micu face muzică serioasă, de formație, în ciuda ispitei efemeridelor vedetisme sezoniere, urmate apoi, după un scenariu deja devenit clasic, de penibile scandaluri televizate.
Dar să revenim la scrierile noastre, motivul declarat al acestor Cronici răsturnate. Nu vă uitați la cum semnează, că nu avem dovada copiei C.I., fostă B.I. Vă spun eu, pe autore îl cheamă Icu și singura legătură cu Stendhal este aceea că și el scrie. Nu pe vagoane, ci pe internet, că nu am dovada să fi publicat ceva până acum. Ia să vedem dacă o face la fel de bine ca scriitorul de secol XIX.
”Am găsit un indian…”
E-te, na! Și eu am găsit ieri doi cenți pe stradă.
”L-am lăsat în pace și am intrat silențios în curte.”
De parcă ai fi vreo mașină nemțească intrând în viteza a treia sau un hoț pătrunzând într-o bancă (mai departe nu merg cu comparațiile), nu un om intrând în propria-i curte. În casă dă peste un miros familiar.
”Era parfumul doamnei în negru.”
Hopa! Îl vizita doamna cu coasa, deși nu văzuse în vestibul instrumentul de lucru, unealta meseriașei.
”Dar ea nu mai dăduse pe la mine de câteva zile.”
A-ha, erau în cârdășie, că doar nu venea să-l ia regulat. Nu am zis ”la”.
Vorbind despre o recepție la care era invitat, personagiul face următoarea remarcă: ”Cât despre băutură, mi-a șoptit un mason tinerel, furnizorii au adus pentru banchet VSOP-uri prăfuite din beciurile producătorilor din regiunile Cognac și Armagnac.” Hm! Se vede treaba că nu erau masoni de primă mână, că ăia, greucenii, nu ar fi coborât sub XO (extra old, pe când VSOP este numai very special old production. Oricum, autorele pare să știe că băutura cognac este produsă numai în regiunea din Franța ce poartă același nume. Restul sunt brandy-uri).
”În fața mea stătea doamna în negru. Goală!”
Bag de seamă că, ori era dracul gol, ori vreo negresă.
Aici personagiul își imaginează că l-a prins pe valetul din dotare într-o relație intimă cu iubita-i doamnă în negru și îl concediază. Cu stil. Cu prestanță. Era un domn de condiție, ce mama dracului! Mai era și mason pe deasupra.
”Atunci a revenit doamna în n… era îmbrăcată toată în roșu”.
Lumina scade ușor, ca la teatru și din fundal se aud acordurile blânde ale lui Chris de Burgh, povestind ceva despre o Lady in red.
”- Nu-i ceea ce pare! mi-a zis doamna în roșu.”
Păi da, nu e piesă de teatru. E bâlci. E circ, iar el, lordul mic mason, părea să fie clownul. Noroc că tipul avea memoria parfumurilor și se mai și pricepea la ele. Era un fel de Al Pacino. Doamna în roșu mirosea a parfum de crin, pe când cea în negru îl ura. Nu-l mai concediază pe valet. Apropos, pe valet îl cheamă John. Hai, măi, nene Icule, că prea e nume de valet! Da’ ce, monsieur Vasile, alias Marin Moraru, majordomul marelui Caratase, alias marele Toma Caragiu, ce avea?
”Ești clonă? am întrebat-o nedumerit.”
Că tot suntem în epoca clonelor, chiar și acelea de profil pe internet.
Apare iarăși indianul, pe care, se pare că, îl chema Namaste, dar el nu se lăsa dus nici mort. Aici autorul bagă texte cu emigranți, adică românii pleacă în țări (mai) civilizate, unde le e (mai) bine, iar alții (mai) prăpădiți, gen asiatici și africani, vin în România, închipuindu-și că aici e (mai) bine.
”Stăpâne, sunt și eu om!”
Așa își începe valetul discursul, recunoscându-și condiția de sclav, ceea ce nu-l deranjează prea tare, în schimb îl deranjează faptul că nu putea avea și el o iubită ca doamna în negru, lucru suficient pentru a-l determina să se sinucidă. Nu e în stare nici de asta. Sfoară și săpun ieftin, auzi la el! N-are, domnule, stil. Cumpără un bilet de papagal. Nu de la Tudor Arghezi, că nu se mai publică și nici poetul nu mai e prin zonă. De la un ”indian” de-al nostru, de-ăla cu păsărică colorată, de-ți spune ce pățești, numai că autorele nu ne spune ce i-a picat în bilețel valetului Vasile, pardon, John, însă deducem atunci când Doctorul îl combină cu doamna în roșu, mademoiselă care se dovedește a fi sora geamănă a doamnei în negru.
Telenovelă, frățioare!
Apare, în sfârșit, și adevărata și reala doamnă în negru (fără instrument), apoi pleacă împreună la recepția dată de ambasadorul Japoniei. Aici aflăm (cei care nu am citit Ludice I, II, III sau IV) că personagiul se intitulează Jungfreudermist și este de meserie salvator al planetei. Să ne vină, oare, salvarea de la doi filosofi cu idei diferite, reîncarnați într-un biet masonaș (masonică, masonel)?
Indianul dă cărțile pe față și se dovedește că el e Doctorul combinator, prieten cu personagiul stăpân de majordon. Totul a fost o înscenare.
Sfârșitul textului ne sugerează începutul desfrâului. La treabă, așadar!
E de remarcat mâna sigură cu care Icu așterne pe hârtie povestea moravurilor acestui început de secol și de mileniu, stăpânind bine limba și mânuind cu dibăcie condeiul, imaginând situații inedite, frumos puse în scenă, captivându-te cu iscusința unui Mare Maestru al Pixului de Abanos, din Loja de Ghencea, ceea ce-l pune dacă nu (încă?) la nivelul autorului celebrului Roșu și negru, cel puțin nici în ipostaza de valet al acestuia.
Eu zic că da, este un scriitor.
Autor Viorel Ploeșteanu