,,Impresionant” de Mariana Vicky Vârtosu

A II a prefaţă la cartea – Despre adâncuri şi prezent (Dialoguri şi lumina de la Cernica)- prefaţă la care scriitoarea, preşedintă a filialei Vrancea a L.S.R., începe aşa:
,,Este cel mai potrivit cuvânt cu care pot defini conţinutul volumului (lectură în manuscris), Despre adâncuri şi prezent (Dialoguri şi lumina de la Cernica), semnat Dumitru K. Negoiţă. Un adevărat periplu enciclopedic, volumul alcătuit sub iluzia unui vast interviu. Astfel autorul aduce în faţa cititorului, date istorice şi culturale de mare importanţă naţională. Ca într-o joacă, vorbeşte cu uşurătate despre Casa Regală cât şi despre cele mai obişnuita întâmplări, învăluindu-le într-o haină covârşitor – metaforică, dezarmând. Am fost tentată să mă opresc, am fost tentă, să zic, aiurea, ce legătură au aceste informaţii cu literatura? Dar, nu Toată această expunere de date, aproape abracadabrante aduse la lumină, în această manieră candidă, este de fapt trucul autorului, de a ne demonstra că, Măria Sa Literatura, poate ieşi din tipare.
Ea, literatura înseamnă viaţă construită spiritual, aici se vrea trăită, simţită, percepută. De aceea Dumitru K. Negoiţă, nu se sfieşte să învrednicească între paginile cărţii sale pe toţi acei oameni cu care a avut schimburi energetice (vezi pagini întregi dedicate scriitorilor care i-au oferit cărţile cu autografe). IMPRESIONANT, spun din nou, uimitoarea dragoste şi dăruire a acestui personaj de carte-autorul-care, printr-o modestie transparentă, nu doreşte decât, o reparaţie morală, pentru eroul locurilor natale, monahul Iorgu Cosma. Ca un adevărat soldat, nu abandonează nici arma, nici câmpul de luptă, merge mai departe, folosind orice prilej, orice metodă, orice mijloc de a învinge: Aducerea moaştelor călugărului Iorgu Cosma, care-şi doarme somnul de veci la Mănăstirea Cernica, acolo unde crede că le e locul, Acasă. Toată această pledoarie pe mai bine de o sută cincizeci de pagini, are acest scop. Cel puţin eu aşa mi-am ,,tradus”, conţinutul mult prea dens, de-o covârşitoare bogăţie informatică. Şi, putem spune, fără să greşim, literatura înseamnă ştiinţă şi religie deopotrivă. O demonstrează acest volum pregătit să dăruiască minţii şi inimii noastre ale cititorilor”.

Semnează, scriitor Mariana Vicky Vârtosu.