“La maison de l’Arbre joueur” de Lian Hearn

Lian Hearn este pseudonimul lui Gilian Rubinstein, scriitoare pentru tineret, celebră în Australia unde trăieşte alături  de soţul său şi de cei  trei copii. De origine engleză, ea este licenţiată în litere la universitatea Oxford şi a fost mult timp critic de cinema şi editor de artă la Londra, înainte de a se instala în Australia. Interesul său pentru civilizaţia şi poezia japoneză, pentru limba japoneză pe care a învătat-o singură, îşi găseşte apogeul în lucrarea „ Legendele Clanului Otori”, în  care ea descrie un univers imaginar hrănit de alianţe secrete, de războaie, de clanuri, de onoare exacerbată, de dragoste, dorinţe şi curaj.

Acţiunea romanului „Casa Arborelui jucător” se petrece în Japonia anilor 1957. De secole, Japonia trăieşte repliată asupra ei înseşi, dar se vede constrînsă să-şi  deschidă  graniţele influenţelor străine. Occidentalii forţează porţile vechii lumi. Revoluţia începe. Epoca samurailor este la apus şi o noua era începe să-şi facă apariţia. Casa din Arborele jucător, de pe domeniul Choshu, în  care locuieşte Tsuru şi familia sa nu  e ferită, nici ea,  de vîntul schimbării.

Tînăra femeie visează  să devină medic precum tatăl său pe care îl  asistă din adolescenţă. Cînd acesta îi autorizează căsătoria cu omul pe care ea îl iubeşte şi  care este tot medic,Tsuru îşi imaginează că dorinţele sale au fost auzite de zei si că  va avea posibilitatea să-şi exercite meseria de la egal la egal cu bărbaţii. Curînd situaţia politică  se agravează, iar ţara este în pragul războiului. Soţul său nu  acceptă ca ea să-l însoţească atunci cînd îngrijeşte soldaţi.

Conştientă  de calităţile sale de medic, tînăra nu  acceptă  să fie dată  la  o parte  şi  decide să se rupă  de tradiţiile ancestrale şi  să-şi trăiască destinul în libertate. Tsuru  este antrenată într-o lume a subversiunilor, a intrigilor politice şi a amorurilor interzise. Împrejurul ei  acţionează tineri pasionaţi  care aspiră  să  scrie o nouă pagină  din istoria Japoniei. Ostili guvernului feudal  al shogunului, ei refuză  ca ţara lor să  devină colonie a Occidentului.

Sloganul lor este „Sonno joi”: „Veneraţi-l pe Împărat şi  alungaţi străinii!”. Prin intermediul destinului de neuitat al lui Tsuru, simbol  al emancipării ţarii sale, Lian Hearn  prezintă o poveste de dragoste şi  de război, despre bărbaţi şi  despre femei, într-o Japonie fascinantă. Lian Hearn a călătorit deseori în Japonia unde a şi-nvăţat limba. Cînd şi-a consituit documentaţia pentru saga best-seller „Legendele Clanului Otori” ea a petrecut mai multe luni în prefectura Yamaguchi, vechi domeniu  feudal Choshu, punct de plecare a acestui roman, şi s-a interesat de povestea acelor tineri  care au luat parte la restaurarea dinastiei Meiji.

Îmbinînd cu artă personajele fictive cu cele reale ea a compus un roman de atmosferă pasionant si evocator.

– autor: Raluca Joandrea