Protecţia consumatorului de literatură contemporană românească-George Vasilievici

o inițiativă care dorește a veni în sprijinul cititorului -Recenzii

Poezia Biancăi Marcovici, în „Opera omnia”

Mă bucur că distinsul meu confrate, criticul Boris Marian Mehr, a făcut deja avanpremiera volumului poetei Bianca Marcovici, Poeme de pe cele două maluri ale sufl etului*, apărut recent în cadrul prestigioasei colecţii „Opera omnia”, a Editurii Tipo Moldova din Iaşi. Atât autoarea, cât şi colecţia merită cu prisosinţă să discutăm despre ele: autoarea, pentru că este una dintre cele mai valoroase poete de limbă română din Israel, iar colecţia, pentru că îşi propune să contribuie activ la păstrarea legăturilor dintre literatura română din ţară şi cea din Ţara Sfântă. Bianca Marcovici este o poetă care merită pe deplin un volum reprezentativ, care să strângă între copertele sale cele mai bune creaţii ale unei cariere lungi şi fructuoase. Asumându-şi difi cila condiţie de poet român afl at la mii de kilometri distanţă de România, scriitoarea a ales o cale grea de afi rmare, în care satisfacţiile din partea celor puţini aleşi caută să compenseze absenţa contactului direct şi permanent cu publicul mare. Însă semnele de preţuire pentru poezia de calitate pe care o scrie Bianca Marcovici nu au fost puţine, cărţile şi prezenţa ei la diferite manifestări literare naţionale şi internaţionale din România fi ind mereu remarcate de public şi de critică. Volumul de faţă adună, într-o selecţie riguroasă, 133 de poeme, din multele volume pe care autoarea le-a publicat la edituri din România şi din Israel. Titlul cuprinde exact şi sugestiv condiţia poetei: de a fi mereu prezentă nu pe unul, ci pe două maluri. Malurile pot fi România şi Israel, dar şi speranţa (în splendidul poem domestic Arome) şi durerea (Auschwitz), comunicarea umană (Tango), dar şi incomunicarea (Dresaj). Malurile pot fi fi xe, repere ale existenţei, dar şi mobile, repere ale visării. Ele defi nesc, de fapt, eul poetic mobil şi pulsatil al Biancăi Marcovici, creatoare care nu „şarmează” şi nu se ascunde în spatele retoricii, ci practică o poetică a francheţei şi autenticităţii. Aş cita, în acest sens, frumosul şi durerosul poem Israelul tău s-a înfundat într-o gârlă: „Cafeaua mi-am făcut-o amară/ îmi amintesc sărutul de pe obraz când/ mi-am luat cu mine 70 de kilograme/ de bagaj confortabil/ sora mea mi-a adus linguriţe de plastic/ să am cu ce amesteca vidul Israelului lapte şi miere/ falsă./ Am strâns muntele Carmel în braţe/ până s-au făcut scrum amintirile/ nici măcar bună ziua/ nu se mai învaţă la şcoală să se spună/ e prea mult timp pierdut/ oricum se uită pe drum,/ pentru că aceste cuvinte sunt iresponsabile/ poate, mai apoi să-ţi bată cineva la uşă/ şi să te surprindă mestecând gumă/ în oglindă.” Dar poate că virtutea esenţială a poetei nu este această pendulare, cvasi-sacrifi cială, între două maluri ale conştiinţei. Ci modul discret şi fi resc în care conştiinţa Biancăi Marcovici se transformă, în textul ei, în conştiinţă a fragilităţii condiţiei umane, în această epocă a tehnologiei, dar şi a intoleranţei, a comunicării, dar şi a individualismului agresiv. Poezia ei se transformă, atunci, în strigăt şi în semnal de alarmă.

RĂZVAN VONCU

* BIANCA MARCOVICI – Poeme de pe cele două maluri ale sufl etului, colecţia „Opera omnia”, Editura Tipo Moldova, Iaşi, 2012. Poezia Biancăi Marcovici, în „Opera omnia”  preluare din Realitatea evreiasca martie, 2013

Single Post Navigation

One thought on “Poezia Biancăi Marcovici, în „Opera omnia”

  1. bianca din Haifa on said:

    ma simt protejata…de consumatorul de …literatura!?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: