Românii de pretutindeni, sub aripa unei singure reviste

„Lucrul cel mai important care s-a realizat este acela că am reuşit să creem conexiuni între românii aflaţi în afara ţării şi să-i strângem în jurul acestei idei, având astfel posibilitatea de a ne cunoaşte mai bine şi de a realiza proiecte culturale împreună. Am stabilit şi întâlniri lunare, care se vor ţine în prima sâmbătă a fiecărei luni, la Cassidys Hotel din Dublin. La aceste întâlniri sperăm să aducem oameni importanţi de cultură, atât din Irlanda cât şi din România, aici punându-se bazele viitoarelor proiecte”, Viorel Ploeşteanu, redactor şef revista „Itaca”

Ţara scriitorului Bram Stocker, irlandezul care prin romanul său „Dracula” a făcut cunoscută Transilvania în întreaga lume, e un spaţiu prolific pentru creatorii români contemporani. Chiar dacă nu sunt stabiliţi de foarte mulţi ani în Dublin, Dorina Şişu şi Viorel Ploeşteanu, ei înşişi scriitori, au reuşit prin eforturile proprii să fondeze o bibliotecă pentru români care conţine peste 2.000 de volume. Cei doi au descoperit românii mai puţin cunoscuţi şi care excelează în diferite domenii, promovându-i ca modele. Cel mai nou şi mai îndrăzneţ proiect este lansarea revistei de cultură „Itaca”, unde publică scriitorii români răspândiţi în toate colţurile lumii. Revista este produsul muncii a mai multor iubitori de cultură: apare la editura „Transilvania” din Baia Mare, este ilustrată grafic de Elena Malec din California, iar materialele sunt semnate de redactori din Irlanda, Franţa, Italia, Suedia etc.

Românii de pretutindeni, în cuprinsul unei singure reviste

Cei doi români inimoşi, Dorina Şişu şi Viorel Ploeşteanu, au dus cu ei în Ţara Trifoiului spiritul iubirii de carte, reuşind să strângă în jurul lor, în noua ţară adoptată, un nucleu viu, români talentaţi care se implică să promoveze comunitatea pe care o reprezintă. Munca Dorinei Şişu şi a lui Viorel Ploeşteanu concurează cu cea a ambasadorilor şi, de multe ori o depăşesc, cei doi izbutind să strângă în paginile unei singure reviste gândurile românilor din diasporă. Astfel, românii, plecaţi din ţară şi stabiliţi în toate colţurile lumii, care stăpânesc arta scrisului vor putea să-şi publice creaţiile în revista de cultură „Itaca”, aceasta fiind lansată de curând în Dublin, capitala Irlandei. Fondatorii revistei sunt Emanuel Pope (Anglia), Dorina Şişu şi Viorel Ploeşteanu. Ultimii doi români locuiesc în prezent în Irlanda, din anul 2011, respectiv, 2010, şi au conceput mai multe proiecte dedicate comunităţii româneşti, unul dintre cele mai importante fiind înfiinţarea primei bibliotecii româneşti din Dublin, Biblioteca”Fănuş Neagu”. „Fondul de carte a venit din bibliotecile proprii, a mea şi a Dorinei, aproximativ 1.000 de volume, precum şi prin donaţii din partea cunoscuţilor noştri de la Academia Română, Muzeul Literaturii române din Bucureşti şi numeroşi scriitori, în total 2.000 de volume”, explică Viorel Ploeşteanu. De asemenea, cei doi au pus bazele unui proiect cultural care se adresează românilor din Irlanda, creatori sau iubitori de artă, în acest scop înfiinţând Centrul de Excelenţă pentru Promovarea Creativităţii din Dublin. Transilvania susţine noua iniţiativă prin care toţi românii din diasporă îşi pot publica creaţiile, revista fiind scoasă la editura „Transilvania”, condusă de Mihai Ganea, preşedintele Ligii scriitorilor din Baia Mare. „Revista apare online, dar şi pe suport de hârtie. Prin acest fel ne-am deschis inimile către cei care crează, să-i încurajăm să face ceva pentru ceilalţi pentru că acesta e rolul artiştilor. Avem nevoie de voi, să veniţi alături de noi ca să lucrăm împreună şi să putem face ceva pentru comunitate, pentru ceilalţi. Trebuie să ţinem steagul sus, sunt tot mai puţini care fac asta, dar dacă gândim pozitiv sub acest steag, vor veni şi alţii care, la rândul lor, vor aduce alţi iubitori de cultură şi creatori „, a fost îndemnul redactorului şef Viorel Ploeşteanu, la lansarea revistei „Itaca”. În cele aproape 60 de pagini ale revistei, semnează autori români din Slovacia, Canada, S.U.A, Germania, Australia, Spania, Elveţia, Israel, Irlanda, Italia, Belgia, Suedia, Franţa, Cipru care abordează subiecte diferite.

Hotărârea de a-ţi părăsi ţara în care te-ai născut nu e uşor de luat. Motivele sunt explicate în” Gustul amar al despărţirii.Gustul dulce al liberăţii”, de către românul Ion Nălbitoru” care este stabilit în Italia:”Am părăsit România într-o perioadă în care TVA-ul creştea odată cu explozia preţurilor, iar impozitele şi taxele depăşiseră limitele bunului simţ. În schimb, salariile şi pensiile erau reduse cu 25% şi, probabil, aleşii noului regim pregăteau întregului popor o mare surpriză, reducerea duratei de viaţă tot cu 25 la sută. După numeroasele incertitudini, în final, m-am decis ca într-o după amiază să-mi părăsesc patria cu gustul amar al desărţirii.

Mulţi dintre autorii care semnează în paginile revistei „Itaca”sunt originari din Transilvania, precum Viorel Vintilă (Braşov) sau Emanuel Stoica (fost ziarist în Alba Iulia). „Dacă ar fi să-l parafrazez pe Vasile Alecsandri, în poezia sa, Peneş Curcanul, aş putea zice aşa: Plecat-am şase din Braşov (însă nu aveam sergent) şi într-adevăr nu erau deloc în piept inimile reci, ba dimpotrivă, inimile noastre fierbeau de entuziasm şi vibrau de bucurie, deoarece peste numai 30 de zile urma să păşim pe „pământul făgăduinţei”, relatează Viorel Vintilă, în istorisirea „Zborul către America”. În data de 3 noiembrie 1995, lotul celor şase braşoveni format din: Alex zis „Inginerul” care absolvise ingineria, Vali zis „Baronul” pentru că petrecuse nişte ani prin Germania, Vio, poreclit „Titratul”, avea pregătire şi experienţă în munca pe care urma să o facă ca ospătar, Cătălin, zis „Aţă”, deoarece era foarte slab, Petrişor alias Hussein, pentru asemănarea izbitoare cu personajul, drept pentru care în aeroport la Londra a şi fost reţinut mai mult ca ceilalţi la control şi verificări, şi Viorel (autorul), supranumit „Creangă”, pentru faptul că era un bun povestitor, spunea „Good Bye” Braşovului şi se grăbea să spună „Hello” Americii.

Revenind, la românii care trăiesc în marile oraşe europene, precum Londra, Paris sau Stockholm, aceştia îi vâd adesea, pe străzi, pe conaţionalii cerşetori. „Uneori trebuie să fiu într-o situaţie dificilă pentru a găsi suficientă înţelegere pentru cerşetori. În raport cu ale vieţii capricii sunt şi eu un fel de cerşetor, aştept şi accept şanse, la fel ca noi toţi. Atunci de ce oare îmi reprim cu greu impulsul de a arunca nişte vorbe tăioase cerşetoarei care tocmai îşi zăngăne bănuţii din palmă? Este a doua oară, a treia oară când o văd. O privesc mai atent. E la vârsta la care o femeie devine bunică. Câţiva dinţi de aur îi sclipesc sporadic din colţul zâmbetului. Milogeala de tip constantinopolitan, modelul ei nu stârneşte compasiunea la Stockholm. Aici mai degrabă oferi un surâs, un cântec, te transformi într-un personaj care aduce puţină diversitate”, scrie Emanuel Stoica în „Cum să nu cerşeşti la Stockholm”.

Ardeleni de aur, pe scenele irlandeze

Lista ardelenilor prezentaţi în paginile noii publicaţii e lungă. Dorina Şişu dedică o pagină întreagă ardeleanului Florian Zapra, bistriţeanul care face cinematografie în Dubblin şi care a fondat Festivalul Internaţional de Muzică şi Film de Scurt Metraj în aceeaşi capitală. Din anul 2000, trăieşte în Dublin, iar, după ce studiază drama la Gaiety School of Acting, joacă în filmele „Treasure Island”, „Asterix şi Obelix: În serviciul Majestăţii Sale”, „Standby”. Florian Zapra este producătorul filmelor de scurt metraj: „Clowns”, „Oz”, „Prin ochii lui”, „Animals”. A participat la festivaluri de film şi a câştigat cu filmul „Clowns”, cea mai bună comedie la Ballinamore Film Festival. De filmul scurt, „Oz” s-a arătat interesat TVR1, spune chiar producătorul Florian Zapra, însă a ales să-l prezinte la festivaluri internaţionale sau la cele din ţară, precum „Comedy Cluj”. „Faptul că un film participă la mai multe festivaluri, este nominalizat sau chiar premiat este o garanţie pentru cei care doresc să investească în proiectele mele”, explică Florian Zapra. Cel mai nou film produs este „Animals”. Este o comedie, povestea a doi prieteni buni care trăiesc într-o lume în care este interzis să mănânci carne de animale. Unul dintre ei nu rezistă tentaţiei şi, ca urmare, prietenul îl internează la o clinică de reabilitare.

În viitorul apropiat, ardeleanul intenţionează să se apuce de regizat filme: „M-am gândit să regizez un film scurt. Cu câţi regizorii am lucrat, nu ne-au prea coincis ideile. Chiar actorii şi cameramanii m-au încurajat să regizez”.

otodată, Viorel Ploeşteanu prezintă activitatea interpretei de muzică populară Cristiana Ştefania Ţărean, născută în Sibiu, care din 2009 se stabileşte în Irlanda. După ce în ţară a activat în cadrul Ansamblului Cibinul şi a Ansamblului „Căluşelul din Orlat” şi a fost premiată la mai multe festivaluri şi concursuri, în 2011, înfiinţează, la Dublin, Grupul Vocal „Trăistuţa”, cu acesta participând la diferite evenimente şi spectacole ale comunităţii româneşti, români şi irlandezi, deopotrivă, apreciind evoluţia copiilor şi porturile populare, achiziţionate din fonduri proprii de către artistă.

Lansarea revistei „Itaca”, care a avut loc weekendul trecut, la Cassidys Hotel, Dublin, a fost urmată de o altă lansare, cea a canalului media TV al Centrului de Excelenţă. La marcarea dublului eveniment au participat mai mulţi români, iubitori de cultură, printre care s-a aflat şi reprezentantul Ambasadei Române la Dublin, Ileana Ciobanu, toţi apreciind evoluţiile artiştilor: Theodora Maria Ciuta , Cristiana Ştefania Ţărean şi naistul Iulian Puşcă. „Domeniul nostru de activitate este promovarea creatorilor români stabiliţi în Irlanda, iar acest lucru se face prin intermediul spaţiilor virtuale pe care le deţine Proiectul Cititor de proză – Republica artelor, din care facem şi noi parte, pe site-uri partenere, reviste on-line şi tipărite din România şi din străinătate, pe posturi de radio, iar, din aprilie 2013, şi pe canalul media TV al Centrului de excelenţă în promovarea creativităţii româneşti – Dublin. În mod firesc, a venit şi ideea de a realiza o revistă numai pentru scriitorii români din diaspora”, conchide Viorel Ploeşteanu, redactorul noii publicaţii.

Tia SÎRCA

Autor: Emanuel Pope